onsdag den 5. november 2014

Lidt ny hækling ........


Jeg synes nu lige at jeg vil lave lidt reklame for min datters blog og YouTube kanal - da hun netop har uploadet 3 nye videoer om hækling.

Tag lige et tjek ind på www.mspuur.com 

hvor du også kan se link til videoerne.

Jeg har selv fået lavet lidt småting til min julehjælp indsamling og blev lidt overrasket over hvor langt et enkelt nøgle hæklegarn faktisk rækker :)




Jeg har lavet et par lyseduge af et - bemærk 1 - nøgle garn som hedder Bamboo Natural og passer til hæklenål 3 mm. Klik på navnet for at komme direkte til hjemmesiden og køb garnet. Du køber en pakke med 6 nøgler så der er faktisk til 12 stk lyseduge eller mellemlægs servietter om du vil.
Det er super lækkert at hækle med - og nej - trådene skiller ikke ad når du hækler.
Jeg har dog ikke - da jeg tog billederne - fået hæftet ender endnu, for jeg var så vild for at skulle vise mine duge. Opskriften er faktisk også fra min datters blog - og du kan finde den lige HER.

Der ud over har jeg lavet et halsrør i noget helt fantastisk lækkert tykt garn der hedder Barcelona. Dette garn er til den lidt tykkere nål - og her har jeg brugt en 9 mm hæklenål - men en 10 mm vil også sagtens kunne gå rigtig fint til. Garnet anbefaler en 12 mm og det kan du også sagtens bruge - så bliver du så meget hurtigere færdig med dit arbejde.

Jeg har startet med at slå 60 luftmasker op og lavet en ring ved at lukke med en kædemaske i den første luftmaske og så en luftmaske for at komme til næste række.
Her har jeg lavet en hel omgang fastmasker og afsluttet med en kædemaske i første fastmaske.
Så lavede jeg 4 luftmasker - der gælder for en stangmaske og en luftmaske - og herefter sprang jeg en fastmaske over og lavede så en stangmaske og en luftmaske i næste maske. Sprang en fastmaske over og lavede en stangmaske og en luftmaske i næste maske - så du danner et "net" hele vejen rundt. Luk med en kædemaske i 3. luftmaske på den første række luftmasker på omgangen.
Start hver ny omgang med 4 luftmasker og lav så din stangmaske i "hullet" - altså luftmaske buen mellem hver stangmaske.
Sådan fortsætter du til dit halsrør har den højde du synes den skal være.
Den sidste omgang på halsrøret har jeg også lavet en omgang fastmasker.
Til slut har jeg hæklet 150 luftmasker og brugt snoren i den øverste den af halsrøret så man kan snøre den lidt ind.
Du kan eventuelt vælge at lave halsrøret så langt at det kan bruges både som halsrør og hue i ét.
Så vil du også lave sådan et halsrør - så klik på garnets navn øverst og kom direkte til websiden hvor du køber garnet. Du bliver overrasket over hvor hurtigt det faktisk er at lave.



Jeg hækler videre og håber jeg snart kan dele lidt mere håndarbejde her fra :) - min Addi står og skriger efter mig - så jeg må vist hellere få lavet lidt på den/dem (jeg har to - en lille og en stor) også. Det er jo fedt at kunne lave sig et par knæ lange sokker på en times tid, ikk´?!!


Til jer der ikke ved hvad en Addi maskine er for en - så er der foto lige her :


De findes så i en lille og en stor model og er super nem at ekspedere - også for dig der aldrig har strikket før :) Jeg ELSKER mine addi´er :)

Så er det bare symaskinen der også skal "plejes" - der er jo så meget jeg skal nå at lave og så lidt tid.

Så sidder du derude og har lidt tid til overs - så må du meget gerne sende mig lidt - for jeg mangler altså :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar